دکتر آرتید

دکتر آرتید | خدمات لیزر، لاغری و زیبایی | دوره های آموزش لیزر

دکتر آرتید

دکتر آرتید | خدمات لیزر، لاغری و زیبایی | دوره های آموزش لیزر

پروژههای راگ پول چیست

کلاهبرداران و تبهکاران راه‌های متفاوتی برای رسیدن به اهداف شوم خود در پی می‌گیرند اما هدف آن‌ها، سرقت سرمایه شما است. گاهی با استفاده از آسیب‌پذیری‌های موجود به شما ضربه می‌زنند، گاهی با استفاده از مهندسی اجتماعی از اعتماد شما سو استفاده می‌‌کنند و برخی اوقات نیز از ناآگاهی مخاطبان بهره می‌جویند. راگ پول (rug pull) یکی از انواع این کلاهبرداری‌ها است که بنا بر آمار تا تاریخ جولای سال 2021، مسبب از دست رفتن 113 میلیون دلار از سرمایه قربانیان بوده است که در ادامه به بررسی کامل و جامع آن می­‌پردایم.

راگ پول چیست؟

سایت کوین مارکت کپ این کلاه برداری را چنین تعریف می‌کند: نوعی از کلاهبرداری که در آن توسعه‌دهندگان یک پروژه، آن را رها می‌کنند و پول سرمایه‌گذاران را به سرقت می‌برند. راگ پول در لغت به معنی کشیدن فرش از زیر پای کسی است و به روشنی تصویر واضحی از چیزی که در عمل رخ می‌دهد، به دست می‌دهد. راگ پول به پامپ و دامپ مشابهت دارد و با اسامی دیگری همچون کلاهبرداری خروج (exit scam) نیز شناخته می‌شود. این کلاهبرداری اغلب بدین شکل رخ می‌دهد که پروژه بی‌ارزشی به کمک تبلیغات فراوان و به مدد حرص و آز بشری، با ارزش جلوه داده می‌شود. سپس وقتی توجه و البته سرمایه کاربران به این پروژه جلب شد، توسعه‌دهندگان و بانیان پروژه با سرمایه کاربران فرار می‌کنند و سرمایه‌گذاران را با یک مشت توکن بی‌ارزش تنها می‌گذارند.

کلاهبرداری راگ پول در ارزهای دیجیتال

کلاهبرداری راگ پول زمانی اتفاق می‌افتد که توسعه‌دهندگان یک توکن جفت شده با یک ارز دیجیتال ارزشمند ایجاد می‌کنند و توکن را در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) فهرست می‌کنند و پس از خرید سرمایه‌گذار، تمام وجوه را برداشت می‌­کنند.

Rug pull معمولا توسط کلاهبرداران مخربی انجام می­‌شود که در اطراف یک سکه تبلیغات ایجاد

ادامه مطلب...


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد