دکتر آرتید

دکتر آرتید | خدمات لیزر، لاغری و زیبایی | دوره های آموزش لیزر

دکتر آرتید

دکتر آرتید | خدمات لیزر، لاغری و زیبایی | دوره های آموزش لیزر

پامپ و دامپ در ارز دیجیتال چیست؟ چطور پروژههای کلاهبرداری شناسای

اگر مدتی است که در حوزه ارز دیجیتال فعالیت می‌کنید، قطعاً درباره طرح‌های pump-and-dump شنیده‌اید. ایده پشت آن نسبتاً ساده است، اگر به نام آن توجه کنید، گروهی از افراد علاقه‌مند مقداری دارایی دیجیتال و معمولاً با ارزش کم خریداری می‌کنند. با تبلیغ دارایی خریداری‌شده در همه‌جا قیمت آن را بالا می‌برند تا با اطلاعات گمراه‌کننده توجه سرمایه‌گذاران بیشتری را به خود جلب کنند و سپس این دارایی‌ها زمانی که قیمت بالاتر رفت می‌فروشند و با این کار خریداران کوین‌های بی‌ارزش و سرمایه ازدست‌رفته در دست خواهند داشت. بااین‌وجود، حتی بااینکه شاید به نظر ساده می‌رسد، جزئیات و سوءتفاهم‌های بسیاری وجود دارد که یک معامله‌گر متوسط شاید اطلاعی نداشته باشد.

در این مقاله به یکی از شناخته‌شده‌ترین طرح‌های کلاه‌برداری در حوزه کریپتو می‌پردازیم.

آموزش ارزهای دیجیتال توسط مجموعه مدرسان پیشتاز با سابقه چندین ساله در حوزه آموزش ، برای ارتباط بیشتر به لینک سوپر دوره ارز دیجیتال مراجعه نمایید

منشأ پامپ و دامپ در بازار ارز دیجیتال

pump and dump چیز جدیدی نیست و تنها به حوزه کریپتو مربوط نمی‌شود. در حقیقت این پدیده تغییرات قیمت موضوعی قدیمی است و به بازار سهام بازمی‌گردد.

اولین اسکم pump and dump ثبت‌شده در سال 1720 اتفاق افتاد که به آن South Sea Bubble می‌گویند.

این فریبکاری حول شرکت South Sea شکل گرفت که در سال 1711 به‌منظور معامله (اصولاً برده‌ها) با آمریکای اسپانیایی تأسیس شد. برای سال‌های زیادی عملکرد خوبی داشت و سهام شرکت با سود تضمین‌شده 6% در آن زمان فروش خوبی داشت. در حقیقت سرمایه‌گذاران به‌قدری ایمان داشتند که حتی شاه جرج اول پادشاه بریتانیا تصمیم گرفت تا در سال 1718 مدیر این شرکت شود و این موضوع اطمینان به شرکت را افزایش داد و به‌زودی شروع به پرداخت 100% سود کرد. قیمت سهام بسیار افزایش یافت و از 128 پوند در ژانویه تا بیش از 1000 پوند در ماه اوت رسید. همه‌چیز آن‌قدر خوب پیش رفت که شرکت به پارلمان بریتانیا پیشنهاد داد تا بدهی‌های کشور را پرداخت کند و به‌زودی بسیاری از کسانی که می‌خواستند آن‌ها را خریداری کنند نتوانستند کاری از پیش ببرند زیرا قیمت به شکل مسخره‌ای افزایش یافت. با این‌ وجود، افرادی که برای شرکت تبلیغ می‌کردند سرمایه‌گذاران را متقاعد می‌کردند تا زیر بار بدهی بروند و هر آنچه می‌توانند در شرکت سرمایه‌گذاری کنند.

آن‌ها این کار را با انتشار شایعه‌های غلط در مورد این‌که دولت اسپانیا همه بندرهای خود را برای کشتی‌های بریتانیایی بازکرده است، انجام دادند، درحالی‌که در حقیقت تنها 3 کشتی در سال مجاز بودند در بندرها اسپانیا پهلو بگیرند. بااین‌وجود در سال 1720 همه‌چیز

ادامه مطلب...


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد